2010-12-21

Zapraszamy także na strony ScrollProducts.

WWW.SCROLLPRODUCTS.COM

Turbosprężarka źle pracuje?

  • wchodzi w tryb awaryjny komputera
  • wykazuje spadek mocy silnika
  • nadmierny luz łożysk ślizgowych
  • nadmierne zużycie oleju

Zadzwoń i umów się na szybką naprawę!

  • montaż i demontaż turbiny na miejscu w serwisie i szybka regeneracja turbosprężarki
  • gwarancja 12 miesięcy na turbosprężarkę
  • diagnostyka awarii prowadzącej do uszkodzenia turbosprężarki


Awaria turbosprężarki


Zazwyczaj awarie turbosprężarek samochodowych nie wynikają ze zużycia turbiny. Turbosprężarka współpracuje z silnikiem, jest jednak od niego delikatniejsza. Poza nielicznymi wyjątkami sprężarki i turbosprężarki są smarowane i chłodzone tym samym olejem co silnik. Zatem w przypadku awarii turbosprężarki należy znaleźć jej przyczynę i nie tylko naprawić turbosprężarkę ale i wymienić wadliwe zawory i przewody olejowe łączące turbosprężarkę i silnik.

Diagnostyka


Każdy robi przeglądy / serwis / naprawy samochodu w jakimś serwisie (niekoniecznie w punkcie naprawy turbosprężarek samochodowych) najlepiej w tym samym miejscu zdiagnozować awarię, najczęściej to tu dostajemy pierwsze informacje odnośnie awarii turbiny. Jeśli nie poinformowano nas - bądźmy dociekliwi i ustalmy prawdopodobną przyczynę awarii turbosprężarki.

Jeśli sami jesteśmy w stanie usłyszeć turbinę - jakieś drgania albo hałas pochodzący z turbosprężarki lub jeżeli zauważymy wyciek - wyłączmy silnik, odholujmy auto. Awarie turbosprężarek mogą być w tym momencie łatwo usunięte, jednak wystarczy kilka sekund, aby z powodu niedostatecznej ilości oleju zniszczyć turbinę i narazić się na dużo większe koszty regeneracji.

Zatarcie turbiny w turbosprężarce w wyniku sportowej jazdy zdarza się już po ok. 100 tys. kilometrów. Dymienie z rury wydechowej i znaczne zużycie oleju świadczą, że nadpalona została uszczelka i pierścień dystansowy w turbosprężarce. Niestety uszkodzenia tego nie można stwierdzić jednoznacznie w pracującej turbinie - do tego celu konieczny jest jej demontaż, chyba że mamy do czynienia z wyciekiem oleju.

Metaliczne stuki i głośna praca turbosprężarki, jak również brak doładowania zazwyczaj świadczą o wytopionych łożyskach ślizgowych.

Narastający wraz ze zwiększaniem obrotów gwizd dochodzący z okolic sprężarki najczęściej świadczy o zużytych listwach uszczelniających wirnik (przedmuchy na styku listwa-obudowa) lub zużytych łożyskach wałeczkowych wałka i wirnika. W tych przypadkach konieczna może być naprawa / wymiana listew lub łożysk.

Kolejny objaw - spadek mocy silnika w połączeniu z niebieskim zadymieniem - silnik spala olej wydostający się poprzez system uszczelnień turbosprężarki. Świadczy to o tym że nastąpiło zużycie olejowych pierścieni uszczelniających, wyciek oleju i mieszanie oleju ze sprężanym powietrzem. Dodatkowym objawem jest obecność oleju zalegającego w przewodach pomiędzy turbosprężarką a kolektorem ssącym (szczególnie na wejściu inercooler-a).

Bogaci w informacje z "serwisu pierwszego kontaktu" musimy się udać dalej gdyż w większości przypadków potrzebny jest zakład naprawy i regeneracji turbosprężarek.

Zapraszamy do naszego serwisu.

WWW.SCROLLPRODUCTS.COM