Zapraszamy także na strony ScrollProducts. |
WWW.SCROLLPRODUCTS.COM
Turbosprężarka źle pracuje?
- wchodzi w tryb awaryjny komputera
- wykazuje spadek mocy silnika
- nadmierny luz łożysk ślizgowych
- nadmierne zużycie oleju
Zadzwoń i umów się na szybką naprawę!
- montaż i demontaż turbiny na miejscu w serwisie i szybka regeneracja turbosprężarki
- gwarancja 12 miesięcy na turbosprężarkę
- diagnostyka awarii prowadzącej do uszkodzenia turbosprężarki
Awaria turbosprężarki
Zazwyczaj awarie turbosprężarek samochodowych nie wynikają ze zużycia turbiny. Turbosprężarka współpracuje z silnikiem, jest jednak od niego delikatniejsza. Poza nielicznymi wyjątkami sprężarki i turbosprężarki są smarowane i chłodzone tym samym olejem co silnik. Zatem w przypadku awarii turbosprężarki należy znaleźć jej przyczynę i nie tylko naprawić turbosprężarkę ale i wymienić wadliwe zawory i przewody olejowe łączące turbosprężarkę i silnik.
Diagnostyka
Każdy robi przeglądy / serwis / naprawy samochodu w jakimś serwisie (niekoniecznie w punkcie naprawy turbosprężarek samochodowych) najlepiej w tym samym miejscu zdiagnozować awarię, najczęściej to tu dostajemy pierwsze informacje odnośnie awarii turbiny. Jeśli nie poinformowano nas - bądźmy dociekliwi i ustalmy prawdopodobną przyczynę awarii turbosprężarki.
Jeśli sami jesteśmy w stanie usłyszeć turbinę - jakieś drgania albo hałas pochodzący z turbosprężarki lub jeżeli zauważymy wyciek - wyłączmy silnik, odholujmy auto. Awarie turbosprężarek mogą być w tym momencie łatwo usunięte, jednak wystarczy kilka sekund, aby z powodu niedostatecznej ilości oleju zniszczyć turbinę i narazić się na dużo większe koszty regeneracji.
Zatarcie turbiny w turbosprężarce w wyniku sportowej jazdy zdarza się już po ok. 100 tys. kilometrów. Dymienie z rury wydechowej i znaczne zużycie oleju świadczą, że nadpalona została uszczelka i pierścień dystansowy w turbosprężarce. Niestety uszkodzenia tego nie można stwierdzić jednoznacznie w pracującej turbinie - do tego celu konieczny jest jej demontaż, chyba że mamy do czynienia z wyciekiem oleju.
Metaliczne stuki i głośna praca turbosprężarki, jak również brak doładowania zazwyczaj świadczą o wytopionych łożyskach ślizgowych.
Narastający wraz ze zwiększaniem obrotów gwizd dochodzący z okolic sprężarki najczęściej świadczy o zużytych listwach uszczelniających wirnik (przedmuchy na styku listwa-obudowa) lub zużytych łożyskach wałeczkowych wałka i wirnika. W tych przypadkach konieczna może być naprawa / wymiana listew lub łożysk.
Kolejny objaw - spadek mocy silnika w połączeniu z niebieskim zadymieniem - silnik spala olej wydostający się poprzez system uszczelnień turbosprężarki. Świadczy to o tym że nastąpiło zużycie olejowych pierścieni uszczelniających, wyciek oleju i mieszanie oleju ze sprężanym powietrzem. Dodatkowym objawem jest obecność oleju zalegającego w przewodach pomiędzy turbosprężarką a kolektorem ssącym (szczególnie na wejściu inercooler-a).
Bogaci w informacje z "serwisu pierwszego kontaktu" musimy się udać dalej gdyż w większości przypadków potrzebny jest zakład naprawy i regeneracji turbosprężarek.